Een schild is ooit ontworpen als beschermende laag voor tribale krijgers en ridders. Het schild was toen hard nodig om te kunnen overleven tussen de rondvliegende pijlen en speren.

Tegenwoordig gebruiken we nog steeds schilden, maar vooral als bescherming tegen (te) heftig emotioneel contact. En nog steeds is het een effectief middel om te overleven. Naast prettige ervaringen hebben we immers ook onprettige ervaringen en het is van belang om ons niet overal vol door te laten raken. Bescherming is essentieel.

Het schild heeft ons dus altijd goed beschermd maar het kan op een bepaald moment ook juist een zware last vormen. De wereld om je heen verandert en het is nog maar de vraag of het schild dat je ooit als kind ontwikkelde nog effectief is in je leven als volwassene…

Vergelijk het met de fysieke schilden van vroeger, die zie je nu ook niet meer op straat. Stel je voor wat voor een enorme last het zou zijn om er dagelijks één mee naar je werk en je andere uitjes te slepen.

Maar onze emotionele schilden dragen we vaak mee zonder ooit de effectiviteit te toetsen. Je ontwikkelde je schild op basis van je ervaringen als kind. Ook als kind al maakte je namelijk leuke en minder leuke dingen mee. Je schild zegt hiermee vooral iets over je ervaringen – en afweer – van vroeger, maar veel minder over de effectiviteit hiervan in het hier en nu.

Het risico daarvan is dat we het contact met onze omgeving en met onszelf meer verliezen dan nodig is. Contact is aanraken en aangeraakt worden. Net als met fysiek contact kun je met emotioneel contact pas iemand raken als je zelf ook bereid bent aangeraakt te worden. En met een dik schild is hier uiteraard weinig sprake meer van.

En is juist contact niet één van onze grootste behoeftes als sociaal wezen? Contact betekent erkenning en erkenning is een universele pasmunt. Linksom of rechtsom, we hebben allemaal behoefte aan erkenning.

Inzicht in jouw emotionele schild kan veel betekenen voor je groei en ontwikkeling. Wil je zelf ook meer ontdekken over jouw schild? Doe dan onderstaande oefening die we ook gebruiken in onze opleiding.

Het beste werkt het als je jouw schild tekent, invult en hem vervolgens deelt met één of enkele personen.

Je bouwt het schild op uit vier onderdelen. Deze worden hieronder kort toegelicht.

Ambitie – Je ambitie zegt iets over waar je naar toe wilt. Ambitie gaat over ver-langen. Waar lang je naar in de verte? Hoe beter je dit helder hebt, hoe waarschijnlijker dat je dit ook gaat realiseren vanuit de ‘pull-motivatie’ die je genereert vanuit een heldere droom. Je ambitie zegt meestal ook iets over wat je gemist hebt. Bevredigde behoeften motiveren immers niet. Verlangen en gemis zijn twee kanten van dezelfde medaille. En daarmee komen we op het tweede vlak in het schild.

Bijzondere gebeurtenissen – Dit zijn de emotionele pieken en dalen in je leven. Iedereen heeft pieken en dalen. Het gaat hierbij niet om de feitelijke grootheid, maar om de emotionele intensiteit die jij daarbij hebt ervaren. Een piek kan dus gaan over een belangrijk iemand die je bent verloren, of over papa die boos keek toen je iets deed wat hij niet leuk vond.

Deze emotionele intensiteit vormt de basis voor belangrijke besluiten in je leven. De emotionele pieken en dalen vormen in belangrijke mate jouw ervaring van de wereld en geven inzicht in hoe je je ook nu verhoudt tot de wereld. ‘Life all comes down to a few moments.’ zoals wel eens gezegd wordt. En daarmee komen we op het derde punt.

Kernkwaliteiten – We proberen allemaal zo goed mogelijk om te gaan met onze omgeving. Onze kernkwaliteiten zijn die dingen waar we van nature goed in zijn. Dit is ook het gedrag wat we waarschijnlijk ook graag laten zien aan de buitenwereld. Hier krijgen we veel erkenning op en logischerwijs grijpen we snel terug op deze kwaliteiten.

Kernkwaliteiten worden helaas snel valkuilen als we ze TE veel gebruiken. Als het regent lopen we harder om eerder thuis te zijn. Als het emotioneel regent, gaan we meer doen van wat we kennen. Dit zegt wederom vooral iets over wat we kennen en niet zozeer iets over wat het meest effectief is op dit moment… In dit geval kunnen juist je schaduwkanten uitkomst bieden.

Schaduwkanten – Dit zijn onze kanten die ooit wat minder welkom waren. In iedere cultuur – dus ook in jouw gezin – zijn er gedragingen die gewenst zijn, en gedragingen die minder gewenst zijn. Ben je opgegroeid in een gezin waarin harmonie één van de kernwaarden was, dan is de kans groot dat je je temperament en boosheid wat in de schaduw hebt gezet. Dit doe je dus zelf, en in veel gevallen is het voor onze omgeving juist enorm prettig als we meer van onze schaduwkant laten zien!

Heb je je schild getekend? Dan is het waardevol te bekijken hoe je je inzichten kunt gebruiken om je mogelijkheden te verruimen. Is dit spannend? Dan zit je op de goede weg! Natuurlijk voelt het naakt en kwetsbaar als je voor het eerst in je leven zonder dik schild en bepantsering de lentezon in loopt…maar wat voelt het ook lekker.

Je kan de volledig uitgewerkte oefening hieronder downloaden.

Download Toets de effectiviteit van jouw schild