fbpx

Waarom een coachopleiding?

9 februari 2024
10 min. leestijd

Jij ziet de toegevoegde waarde van een coachopleiding. Je omgeving nog niet. Wat nu?

Stel, je bent ervan overtuigd dat een coachopleiding een enorme boost zal geven aan je ontwikkeling en je levensvreugde. Je bent eindelijk bij het moment gekomen dat je de stap durft te maken. Je hebt je moed bij elkaar gesprokkeld en je over de drempel van de investering in tijd en euro’s heengezet. ‘Kom maar op!’ Je gaat ervoor.

Grote kans dat je nu voor een volgende drempel komt te staan: het meekrijgen van je omgeving! Een coachopleiding heeft een grote impact. Niet alleen op jou als deelnemer, maar ook voor de mensen om je heen. Thuis en op je werk. En als je dan je plan kenbaar maakt om jouw Reis van de Held aan te gaan, is het niet onwaarschijnlijk dat je een reactie ontvangt in de trant van:

‘Hè? Maar jij wil toch helemaal geen coach worden?’
‘Wat! Daar is toch helemaal geen tijd voor in jouw/ons leven?’

‘Huh! Dat heb jij toch helemaal niet nodig?’
‘Echt?! Er zijn toch al veel te veel coaches in Nederland!’

Veel voorkomende en ook begrijpelijke reacties. Een opleiding vraagt een aanzienlijke investering en zet veel in beweging. Niet alleen voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Het is daarom belangrijk om je omgeving goed mee te nemen en waar mogelijk te betrekken in je keuze voor een coachopleiding. Je hebt namelijk best wat ruimte en flexibiliteit in hoe je het één en ander inricht. En ook in je gewenste ontwikkeling. Wie weet zijn er mensen om je heen die graag input leveren voor je persoonlijke leerdoelen.

Vaak krijgen wij vragen van geïnteresseerden over hoe ze hun omgeving thuis of op hun werk kunnen betrekken bij hun keuze voor een coachopleiding. In dit artikel geven we antwoord op de volgende vragen:

1. Waarom een coachopleiding niet alleen voor coaches is.
2. Wat juist een coachopleiding zo waardevol maakt voor jou en je omgeving.
3. Hoe je jouw keuze voor een coachopleiding meer ‘samen’ kunt maken.

 

1. Waarom een coachopleiding niet alleen voor coaches is

Coachen gaat over jezelf kennen. Weten wat je behoeftes en verlangens zijn en hiernaar handelen. En hier ook anderen in ondersteunen. Vanuit oprechte interesse en verbinding. Coachen is in essentie een vorm van écht contact maken. Een goed dat in onze huidige maatschappij schaars is. Contact vanuit autonomie en verbinding, gericht op ontwikkeling.

In een coachopleiding maak je je deze manier van contact eigen. Dit is niet alleen waardevol als coach. Het is waardevol in iedere vorm van contact. En laten we eerlijk zijn, wat is er meer dan contact?

– Je vrienden, familieleden en collega’s ervaren jou in contact;
– Leiderschap en ook ouderschap krijgen vorm in contact;
– Effectief teamwork vindt zijn basis in contact;
– Goed ondernemerschap begint bij contact;
– Een innovatief en baanbrekend idee gaat pas vliegen in contact;
– Weten wat je écht wilt begint met contact met je verlangens;
– Inspireren begint met zelf geïnspireerd zijn en dus contact met je eigen vuur;
– Grenzen kunnen aangeven begint vanuit contact met wat je wel en niet wilt;

Alles draait om contact en relaties. De relatie met jezelf en met de ander. Een gefundeerde groei in de manier waarop je contact maakt, werkt onmiskenbaar door op alle gebieden van je leven. Een coachopleiding is een opleiding in contact en bedient daarmee een veel bredere groep dan (aspirant) coaches. Van de groepen bij Coachcenter wil slechts zo’n 40% van de deelnemers aanvankelijk ook echt coach worden.

 

2. Wat juist een coachopleiding zo waardevol maakt voor jou en je omgeving

En wat maakt nou dat juist en coachopleiding zo’n impact heeft op je ontwikkeling? Wat is het verschil met de meeste andere opleidingen en programma’s? Over dit antwoord zou ik een boek vol kunnen schrijven. Om hier bij de kern te blijven, zou ik zeggen dat het belangrijkste onderscheid hem zit in de manier waarop je in een coachopleiding contact leert maken. Doen en ervaren staan in deze manier van leren centraal. Niet de theoretische concepten maar jouw ervaringen vormen de basis van je leerproces. Je leert dus niet zo zeer óver contact, je leert en groeit ín contact:

  • Je merkt hoe je alle woorden van je mannelijke opleider op een gouden schaaltje weegt, terwijl je alles wat de vrouwelijke opleider vertelt klakkeloos aanneemt;
  • In direct contact met een deelnemer merk je hoe je adem omhoog gaat, je hart sneller gaat kloppen en je spieren zich aanspannen: je bent klaar voor de strijd;
  • Bij een andere deelnemer voel je hoe je hart zich opent, je wilt er graag voor haar zijn en voor haar zorgen;
  • In de groep zijn er momenten waarin je vol ‘aan’ staat. Er gebeurt veel, je bent betrokken en klaar om je steentje bij te dragen. Op andere momenten lijkt het proces niet vooruit te branden. Het voelt als rennen door stroop en je kunt het niet opbrengen je aandacht erbij te houden.

Blijvende ontwikkeling begint met inzicht: je begint je reacties op personen en situaties door te krijgen. Vanuit dit inzicht kun je eigenaarschap gaan nemen over je reactie. Hoe komt het dat dit je reactie is? Op welke plekken in je leven kom je dit thema nog meer tegen? En, hoe zou je wíllen reageren?

Na wat reflectie besef je dat de uitspraak ‘Zoals je één ding doet, doe je alles’ zeker ook voor jou opgaat. Je gaat inzien dat de dynamieken die je in de groep tegenkomt, ook spelen op je werk. De ene leidinggevende bejegen je vanuit een zeer kritische houding. De ander kan bijna niets fout doen. Met bepaalde collega’s kom je verdacht snel in een competitiestrijd terecht, terwijl je richting anderen een bovenmatig verzorgende rol op je neemt. Een situatie waarin er rust en reflectie is, vind je maar saai. Je wordt wakker als de strijd aan is!

Na nog wat reflecteren kom je tot het inzicht dat je op al deze gebieden bepaalde patronen van vroeger aan het herhalen bent. Je bent letterlijk aan het re-ageren in plaats van antwoorden op situaties in het hier en nu. Door in te zien dat relaties uit het verleden je relaties in het heden vertroebelen, ga je beter waarnemen en wordt het contact zuiverder:

  • Je ziet in dat je met deze kritische houding je leidinggevende geen kans geeft er voor je te zijn. Naar een andere leidinggevende mag je juist wat helderder zijn in wat je mist en nodig hebt;
  • De collega met wie je altijd zo’n strijd ervaart, is er niet op uit je af te troeven. Hij wil het juist graag heel goed doen in zijn rol als jouw collega;
  • De collega om wie je je zo bekommert maak je eigenlijk alleen maar kleiner met je overbezorgde houding;
  • En die rustige momenten in de groep en op je werk. Die voelen eigenlijk steeds lekkerder. Die geven ruimte voor reflectie en contact.

Vanuit een basis van doen en ervaren krijg je een scala aan tools, technieken en theoretische concepten aangereikt om je inzicht uiteindelijk te kunnen vertalen naar uitzicht: naar daadwerkelijk ander gedrag met een beter effect. Omdat je de aangereikte theorie en technieken op deze manier vanuit de ervaring benadert, kunnen ze ook echt landen en kun je ze eigen maken.


3. Hoe je jouw keuze voor een opleiding meer samen kunt maken

Een coachopleiding is puur maatwerk. Natuurlijk wordt er in de opleiding een aantal generieke thema’s behandeld, maar ieders leerproces en de relatie tot deze thema’s is uniek. Bovendien bepaal je als deelnemer zelf op welke ontwikkeling je wil focussen tijdens de opleiding.

Je definieert aan het begin van de opleiding drie persoonlijke en drie professionele doelen. Bovendien geef je per doel aan hoe je ‘weet’ dat je je doel hebt bereikt. Wat merk je dan zelf? Wat merken anderen?

Het kan van grote waarde zijn om de belangrijkste personen in je omgeving te betrekken bij het opstellen van je ontwikkeldoelen. Wat zou jouw deelname aan een coachopleiding jouw partner kunnen opleveren? Wat heb je dan geleerd? Wat doe je anders in contact? En wat ziet je leidinggevende als toegevoegde waarde? Voor jou als professional, als teamlid en voor het hele team?

Door sleutelfiguren te betrekken bij je doelen creëer je commitment. Dit werkt doorgaans niet alleen prettig voor hen, maar kan ook een stevige stimulans geven aan je eigen leerproces! Wil je graag aan de slag met jouw ontwikkeldoelen en gebruik je daar graag een bestaand format voor? Neem dan contact met ons op om ons format te gebruiken.

Klinkt een opleiding interessant en ben je je nog wat breder aan het oriënteren? Dan kan het een mooie eerste stap zijn om inzicht te krijgen in de belangrijkste gebieden in je leven die je graag zou willen veranderen. Het Levenswiel is een mooi model om hierbij te gebruiken. Je kunt dit toepassen op je leven als geheel, of focussen op je werk.

Direct aan de slag? Download dan de onderstaande hand-out met de oefening ‘Het Levenswiel’.

Download 'Waarom een coachopleiding?'

Inzicht in de toegevoegde waarde van een coachopleiding

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over de schrijver

Nanco Vrijland

Nanco Vrijland

Opleider en oprichter Coachcenter

Passie voor ontwikkeling zit diep in Nanco’s DNA. Nanco’s kennismaking met coaching in 2009 maakte een diepe impact en betekende een ommekeer in zijn benadering van persoonlijke en professionele ontwikkeling. In 2012 richtte Nanco Coachcenter op, dat is uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van coaching en leiderschapsontwikkeling.

Meer over Nanco Vrijland