fbpx

Stress als vriend – Over stress en andere zaken

18 min. leestijd
Stress als vriend 8211 Over stress en andere zaken

“Ik heb last van stress” is een veelgehoorde uitspraak in de (psychologen)praktijk. En ja, dan willen we daar graag zo snel mogelijk vanaf. In een wereld waarin we het idee krijgen alles naar onze hand te kunnen zetten, is het soms moeilijk verkopen dat dat niet vanzelf gaat en dat stress een natuurlijk onderdeel is van ons bestaan.

Stress is een gezonde reactie van ons lijf om ons weerbaar te maken tegen een ‘gevaarlijke’ situatie, lees; een beer op de weg. Je ziet de beer en je hersenen schatten razendsnel in wat de beste reactie zou zijn om te overleven – fight or flight – en je lichaam wordt klaargestoomd voor die reactie. Vroeger was er meer dan genoeg tijd om hoog in de boom even uit te puffen na deze onaangename confrontatie, maar tegenwoordig treffen we deze spreekwoordelijke beer wel erg vaak in ons vizier. Dan wordt stress chronisch en merken we de negatieve effecten hiervan. Dit loopt uiteen van een minder goed korte termijngeheugen, slechter slapen en kort lontje tot bijvoorbeeld een burnout.

Wat gebeurt er als we stress inderdaad als natuurlijk en passend zien? Kelly McGonigal heeft prachtig onderzoek gedaan naar hoe we stress tot onze vriend kunnen maken. Als we stress namelijk zien als een gezonde reactie, doet die ervaring iets met het lichaam. In een boeiende talk op www.ted.com vertelt zij dat – hoe wij ons verhouden tot de stressreactie – de doorslag geeft als het gaat om de klachten die zich hierbij ontwikkelen.  De winst zit dus in hoe we stress ervaren. Stress is een manier van het lijf om ons – onder lastige omstandigheden – optimaal te laten functioneren en daar kunnen we ook dankbaar voor zijn. Met die kijk levert stress ons iets moois op en dat zorgt weer voor natuurlijk herstel.

Wil je aan de slag met stress verminderen en stress zelfs tot je vriend maken? Volg dan de volgende stappen.

  • Het begint bij überhaupt je bewust worden van de momenten dat  je stress ervaart. Registreer voor jezelf eens een week (met het beeld van een stoplicht in je achterhoofd) hoeveel stress je van activiteiten krijgt. Groen is doen! Hier beleef je geen stress. Dit is de tijd dat je herstelt en ontspant. Oranje geeft een beetje stress en rood geeft veel stress.
  • Stap 2 is kijken naar de verdeling groen/oranje/rood. Hoe vaak staat jouw stoplicht op oranje of rood?
  • Stap 3 is onderzoeken of dit in balans is. Dus is er genoeg ontspanning ten opzichte van de inspanning?

Is je antwoord bij Stap 3 ‘Nee’, bedenk dan voor jezelf hoe je meer balans kunt gaan creëren, want dit is op de lange termijn geen houdbare situatie.

Bekijk hier de Ted talk van Kelly McGonigal:

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_youtube id=”RcGyVTAoXEU” width=”” height=””/][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]