fbpx

Business Model You (BMY)

25 augustus 2015
10 min. leestijd

Hoeveel mensen ken jij die in hun werk echt volledig op de juiste plek zitten? Mensen die werken vanuit hun hart en met passie? Die zich iedere dag kunnen focussen op hun talenten? Waarbij resultaat een gevolg is van flow en zingeving en niet van bovenmatige discipline.

Ongetwijfeld ken je er een paar, maar hoeveel zijn dat er van je totale netwerk aan mensen die je kent? Te weinig waarschijnlijk. En ook de onderzoeken liegen er niet om… ‘80% van de professionals zit op de verkeerde plek, ‘5 op de 6 mensen overweegt op dit moment van baan te wisselen’, ‘Slechts eenderde van de beroepsbevolking krijgt de kans zich op zijn talenten te focussen…’

Het ontbreken van de droombaan is in de meeste gevallen te wijten aan een gebrek aan zelfkennis. ‘Niet het gebrek aan kennis van de arbeidsmarkt, maar het gebrek aan kennis van zichzelf maakt dat mensen niet in staat zijn hun droombaan te vinden of creëeren.’, aldus Dick Bolles, een op internationaal niveau grote naam op het gebied van loopbaanbegeleiding.

En inderdaad, een grondige zelfanalyse brengt je stukken dichter bij je droombaan. Cruciale elementen zoals je passies, talenten, waarden, energiegevers, jouw zingeving en gerichte ontwikkeling op het punt waar al deze elementen samenkomen helpen gigantisch.

Een fundamenteel voordeel hierbij is de wijze van benaderen. Mijn ervaring is dat de standaard aanpak waarmee mensen een baan zoeken is: netwerk en internet afstruinen, vinden van enkele ‘interessante’ functies, afweging maken op basis van voor- en nadelen en dan – mits de andere kant ook enthousiast is natuurlijk – de beste optie kiezen…

Deze buiten naar binnen benadering werkt niet – veel krachtiger is het om van binnen naar buiten te werken. Pas als jij weet waar jouw unieke talent ligt, op welke vlakken je vanuit je hart kunt werken en in welke omgeving jij optimaal matcht qua persoon en ontwikkeling, pas dan kun je gericht gaan zoeken, toch?

‘Wie je bent komt tot uitdrukking in wat je doet’. Pas als je weet wie je bent, kun je echt weten wat je het beste kunt gaan doen om je geld te verdienen. In alle andere gevallen zit je waarschijnlijk niet volledig in je element, is de kans groot dat je je teveel aan moet passen en/of dat je weinig energie van je werk krijgt.

Precies om deze reden zul je van mensen die wél precies op hun plek zitten horen dat ze eigenlijk nooit ‘werken’. Ze doen gewoon iedere dag precies wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, en verdienen daar hun geld mee.

Maar stel nu dat je jezelf kent en weet wat je écht wilt en kunt – hoe vertaal je dat nou naar de broodnodige inkomsten? Volledig inzicht in je passies en talenten en je hierop focussen garandeert immers nog geen acceptabel inkomen…

Hier doet het Persoonlijke Business Model (Business Model You) haar intrede. De Business Model You methode is afgeleid van het Business Model denken in organisaties. In het kort beschrijft een business model van een organisatie hoe de organisatie waarde creëert, levert en behoudt voor haar klanten

Met jouw BMY breng je alle belangrijke elementen in kaart die nodig zijn om dat wat jij te bieden hebt te vertalen in toegevoegde waarde voor jouw klanten. De BMY methode is een uitermate effectieve en speelse manier om de manier waarop jij waarde toevoegt te beschrijven, analyseren en waar nodig te verbeteren.

Een centraal onderdeel van de BMY methode is het BMY Canvas. Het BMY canvas bestaat uit negen bouwblokken, die in combinatie jouw business model en dus de manier waarop jij waarde toevoegt, vormen.

Zie hieronder de Coachcenter versie van het Canvas, welke is opgesteld op basis van het originele BMY Canvas:

Business Model You BMY

Herken jij je in één of meerdere van onderstaande of vergelijkbare vragen? Ervaar je momenteel niet de voldoening in je werk die je zou willen ervaren? Heb je niet het idee dat je je talenten volledig kunt benutten? Heb je wel zicht op je talenten en passies maar weet je niet hoe je deze in toegevoegde waarde kunt vertalen?

Dan loont het aan de slag te gaan met jouw BMY Canvas. Een eerste invulling kost niet meer dan 15 minuten. Print hiertoe het canvas, pak een pen en een set post-it’s en ga aan de slag. Hieronder vind je een toelichting op de belangrijkste bouwblokken.

BMY Key Resources – Jouw key resources beschrijven de belangrijkste ‘assets’ waarover jij als persoon beschikking hebt. Wie ben je? Dit kun je uiteenrafelen in belangrijke elementen als je passies, talenten, waarden, missie en ontwikkeling. En wat heb je? Beschrijf hier belangrijke zaken die je bezit en die van waarde zijn voor het vinden van jouw droombaan. Denk hierbij aan belangrijke diploma’s, relevante unieke ervaring, maar ook hele tastbare zaken zoals bijvoorbeeld een auto kunnen hier relevant zijn.

N.B.: Dit is een heel belangrijk bouwblok, want wie jij bent geeft richting aan veel van de andere bouwblokken. Wat je doet, op welke klanten je je richt, waar je wilt gaan werken etc.

BMY Kernactiviteiten – Hier geef je de kernactiviteiten weer, die jij verricht ten dienste van klanten. Dit kunnen uiteraard fysieke activiteiten zijn, maar ook cognitieve en sociaal/emotionele activiteiten behoren hier bij.

BMY Klanten – Een klant is iedereen voor wie jij waarde toevoegt. Wees heel specifiek en volledig in het definieren van je klanten. Hoe specifieker je je klant in beeld hebt, hoe beter je kunt bepalen wat hij of zij als waarde ervaart. Waarde wordt uiteindelijk door de klant bepaald, dus kun je maar beter zorgen dat je exact weet wat de klant als waarde ziet.

BMY Waarde – Hier beschrijf je de producten en/of diensten waarmee jij waarde toevoegt voor je klanten. Waar worden klanten mee geholpen? Welk probleem wordt opgelost? Welke doelen of resultaten worden bereikt met jouw dienst of product?

BMY Kanalen – In het bouwblok Kanalen beschrijf je via welke wegen jouw product/dienst je klant bereikt. Natuurlijk zijn diverse combinaties van kanalen mogelijk en kunnen voor verschillende producten/diensten verschillende kanalen worden gekozen.

BMY Relaties – Het bouwblok relaties gaat over het contact dat je met je klant houdt. Je kunt klanten bereiken en ze zo ver krijgen dat ze iets van je afnemen, maar hoe houd je contact en bouw je een goede relatie op zodat ze ook klant blijven?

BMY Partners – Jouw key partners zijn de personen die jou – op wat voor manier dan ook – helpen om je werk met succes te doen. Denk hierbij aan collega’s, je leidinggevende, maar ook aan je coach, je partner, familie en vrienden…

BMY Opbrengsten – Noteer bij opbrengsten alles wat het werk je oplevert. Denk hierbij naast de financiële en tastbare zaken ook aan de minder tastbare zoals vervulling, energie en motivatie. Zeker in onze maatschappij – waarin de primaire levensbehoeften voor de meeste mensen meer dan vervuld zijn – wordt deze laatste groep steeds belangrijker.

BMY Kosten – Noteer tot slot bij kosten alles wat de baan je kost. Denk hierbij aan geld, maar ook aan tijd en energie.

Heb je je BMY in kaart gebracht? Bepaal dan ten eerste voor je zelf over welke bouwblokken je tevreden bent, en welke verandering behoeven. Vervolgens kun je vrij eenvoudig de impact van je veranderingen op de overige bouwblokken in kaart brengen.

Iets meer begeleiding nodig dan dit artikel? Bestel het inspirerende boek Business Model You vol mooie tips, oefeningen en praktijkvoorbeelden! Business Model You is ook een onderdeel in onze opleiding Professional Coaching & Leiderschap.

Over de schrijver

Nanco Vrijland

Nanco Vrijland

Opleider en oprichter Coachcenter

Passie voor ontwikkeling zit diep in Nanco’s DNA. Nanco’s kennismaking met coaching in 2009 maakte een diepe impact en betekende een ommekeer in zijn benadering van persoonlijke en professionele ontwikkeling. In 2012 richtte Nanco Coachcenter op, dat is uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van coaching en leiderschapsontwikkeling.

Meer over Nanco Vrijland