fbpx

Visuele Communicatie

6 april 2014
5 min. leestijd
Visuele Communicatie

Visuele communicatie is onze meest fundamentele manier van communiceren. Als kind gebruiken we nog voordat we kunnen praten al bewegingen, gebarentaal en gezichtsuitdrukkingen om te communiceren. En ook als volwassene vormen de non-verbale aspecten nog altijd het grootste en belangrijkste gedeelte van onze communicatie, al zijn we ons hier weliswaar vaak niet van bewust.

Mede door technologie als telefoon en e-mail is communicatie via pure tekst of woorden de afgelopen tijd echter een onevenredig groot gedeelte van onze communicatie gaan vormen. Ga maar eens na hoeveel van jouw communicatie verloopt via mail of telefoon.

Naast duidelijke voordelen biedt deze ‘platte’ manier van communiceren ook een aantal belangrijke nadelen. De lineaire, vertellende structuur maakt dat je je punt inhoudelijk praktisch en snel kunt verwoorden. Het daadwerkelijk overbrengen van je bedoeling en het maken van impact is echter al een stuk uitdagender. Hoeveel misverstanden ontstaan er niet via de mail? In hoeverre kun je echt impact maken via de telefoon?

Door gebruik te maken van visuele communicatie worden deze nadelen al grotendeels verholpen. Met gebruik van interne hulpmiddelen zoals gebaren, gezichtsuitdrukking kun je je bedoeling helder maken en je boodschap kracht bijzetten. Met externe hulpmiddelen zoals grafieken, filmpjes foto’s of een simpel tekeningetje kun je meer impact maken en blijft je boodschap langer hangen. Ook het duidelijk maken van verbanden, het vergelijken en het illustreren van samenhang zijn veel gemakkelijker als je gebruik maakt van visuele aspecten.

We zijn simpelweg beter toegerust om visuele informatie op te vangen. 
Het is op zich niet verwonderlijk dat visuele communicatie aanslaat, als je je bedenkt dat 90% van de informatie die wordt verwerkt door onze hersenen visueel is en beelden 60.000 keer sneller worden verwerkt door ons brein dan tekst.

Het is dan ook niet verbazend dat we meer dan ooit tevoren gebruik maken van de voordelen van visuele communicatie. De opkomst van de huidige (visuele) softwaretechnologie en o.a. Social Media hebben hier uiteraard een groot aandeel in.

Enkele interessante weetjes uit de online wereld die de kracht van visuele communicatie illustreren:

  • Een video op je landingspagina vergroot de conversie van bezoekers op een website met 86%;
  • Organisaties die infographics (informatieve illustraties) gebruiken in hun marketing groeien gemiddeld 12% harder in bezoekersaantallen dan organisaties die dit niet doen;
  • Gebruik maken van beelden in je berichten op social media leidt tot 94% meer bezoekers en betrokkenheid;
  • 67% van de consumenten hecht meer waarde aan duidelijke plaatjes dan aan product informatie of klantwaarderingen;
  • 60% van de internetbezoekers klinkt eerder op een link met een plaatje dan een link zonder plaatje.

De meest krachtige manier van communiceren blijkt hierbij een combinatie te zijn van woord, tekst en beelden. Onderzoek toont aan dat mensen gemiddeld 10% onthouden van wat ze horen, 20% van wat ze zien en maar liefst 80% van wat ze horen én zien. Daarnaast worden personen die hun verhaal met beelden onderbouwen als overtuigender ervaren en is informatie die onderbouwd is met beelden over het algemeen na 3 dagen 6x beter blijven hangen!

Wil jij met meer kracht en impact communiceren? Bedenk da hoe je jouw boodschap meer kracht kunt bijzetten door je verbale, schriftelijke en visuele communicatie te combineren. Gebruik bovenstaande afbeelding voor enkele voorbeelden. In hoeverre kun je je verhaal onderbouwen met foto’s of tekeningen? Kun je een boodschap in je presentatie via een filmpje brengen? Komt je Quote niet krachtiger over met een bijpassende visual?

Blijf er weliswaar op letten dat de visuele middelen altijd een middel zijn om je communicatie te verbeteren en geen doel op zich. Te veel visuele componenten kunnen zelfs voor afleiding zorgen en daarmee hun doel volledig voorbijschieten!

Over de schrijver

Nanco Vrijland

Nanco Vrijland

Opleider en oprichter Coachcenter

Passie voor ontwikkeling zit diep in Nanco’s DNA. Nanco’s kennismaking met coaching in 2009 maakte een diepe impact en betekende een ommekeer in zijn benadering van persoonlijke en professionele ontwikkeling. In 2012 richtte Nanco Coachcenter op, dat is uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van coaching en leiderschapsontwikkeling.

Meer over Nanco Vrijland