Het vraagstuk vanuit de organisatie
Coolblue wil hun 180 leidinggevenden trainen in het proactief stimuleren van ontwikkeling en doorgroei van hun teamleden. Coachcenter ontwikkelde daarvoor samen met Learning & Development een training op maat.
Het belangrijkste doel van de training was om de leidinggevenden de inzichten en handvatten te geven om hun medewerkers optimaal te ondersteunen in het vertalen van factoren als potentie, passie en talent naar maximaal toegevoegde waarde voor de organisatie.
Welk programma heeft Coachcenter hiervoor ontwikkeld?
Voor Coolblue waren een aantal ontwerpcriteria belangrijk, namelijk:
- Het geleerde is direct toepasbaar in de werksituatie van de deelnemers. Dit sluit perfect aan bij de manier van werken van Coachcenter, waarbij diepgang altijd gecombineerd wordt met praktische toepasbaarheid.
- Bewustwording en verandering vindt plaats op fundamentele laag. Dit is waar Coachcenter voor staat. Intrinsieke motivatie tot verandering is namelijk de belangrijkste voorwaarde voor succes van ieder ontwikkelprogramma. En deze motivatie ontstaat daar waar een deelnemer de noodzaak voor zichzelf voelt: de fundamentele laag.
- Ervaren en doen staat centraal. Geen hoorcolleges, geen gastacteurs en geen fictieve casussen. Maar echt werken op basis van persoonlijke inbreng tijdens de trainingsdagen. Dit is real life. Spannend om te doen en juist daardoor heel effectief.
- Heldere en concrete follow-up mogelijkheden. Dat uit zich in een sterke borging van het geleerde in de praktijk. Het houdt niet op bij de training, dat is pas het begin! Na de training gaan de deelnemers aan de slag in hun eigen habitat. Waar loop je dan tegenaan? Wat werkt goed en wat juist helemaal niet. Daar gaan we mee aan de slag tijdens verdiepingsdagen en tijdens begeleide intervisiesessies waarin concrete casussen worden ingebracht en besproken.
- Een koppeling naar de 'wetenschap'. Werken met (veelal) cognitief ingestelde deelnemers vergt ondertiteling en onderbouwing van dat wat we doen. Iets 'voelen' is belangrijk maar soms toch nét te weinig om iemand echt te overtuigen. Het brein wil ook wat. En daarom gebruiken we bekende modellen en theorieën ter ondersteuning van de ervaring. We snappen dat dit belangrijk is.