fbpx

The Holstee Manifesto

28 september 2016
5 min. leestijd

‘Life is about the people you meet and the things you create with them’ – één van de vele zinnen uit het Holstee Manifesto die mij zo inspireren. Niet lang sinds nadat collega Maartje me op het manifest attendeerde, hangt hij op een prominente plaats op ons kantoor.

Het Holstee Manifesto is oorspronkelijk een missie statement van de oprichters van het bedrijf Holstee. In een toekomstige brief aan zichzelf schreven de drie oprichters wat ze verwachtten van hun nieuwe bedrijf, en meer in het algemeen wat ze verwachtten van het leven. Deze missie statement bleek zo inspirerend dat hij inmiddels wereldwijd vele miljoenen keren is gedeeld en bekeken…Lees meer.

De zin inspireert me omdat hij voor mij zo als waarheid aanvoelt. Het leven gaat voor mij inderdaad uiteindelijk om de mensen die ik ontmoet, én om de dingen die ik met hen creëer. Het leven dat ik heb opgebouwd met mijn ouderlijk gezin, het leven dat ik nu verder samen vormgeef met Eline en Bo, de verhalen die ik creëer met vrienden, de droom die we bouwen met Coachcenter…

Op zich niet gek als je je ten eerste bedenkt dat wij mensen sociale wezens zijn. Eén van de meest basale menselijke behoeftes is het ervaren van een gevoel van saamhorigheid en het hebben van betekenisvolle relaties.

Betekenisvolle relaties en saamhorigheid kun je vooral ervaren met mensen met wie je een bepaalde ‘identiteit’ deelt. We voelen ons verwant met mensen die op ons lijken. Het woord identiteit is niet voor niets afkomstig van het Latijnse ‘Idem Facere’ wat letterlijk ‘hetzelfde maken’ betekent.

Je relaties worden voor jou voornamelijk betekenisvol als je je richt op mensen die jouw waarden delen. Jouw waarden zeggen immers iets over wat jij belangrijk – van waarde – vindt in het leven. Je waarden vormen in die zin jouw kompas voor het leven, en optrekken met iemand die er een geheel ander kompas op nahoudt om koers te bepalen kan beide partijen veel energie kosten. Lees meer.

Ten tweede zijn wij mensen ook scheppende wezens. Om de vraag te beantwoorden of deze uitspraak waar is hoef je alleen maar naar een kind te kijken. Kinderen zijn continu bezig met scheppen en creëren: kleuren, bouwen, verhalen vertellen, puzzelen. En ook als volwassenen creëren we maar al te graag.

Ieder mens is van nature creatief, alleen verliezen de meesten van ons die creativiteit al snel uit het oog. Uit onderzoek van bijv. Land en Jarman blijkt dat 98% van kinderen van 3 tot 5 jaar op creativiteit scoort in de categorie ‘geniaal’. In de leeftijd van 13 tot 15 is dit nog maar 10 procent en van volwassenen boven de 25 jaar behaalt nog slechts 2% de score ‘geniaal’…

Creativiteit, zo blijkt, wordt naarmate we ouder worden in grote mate ‘weg-gesocialiseerd’. Naarmate we meningen en oordelen van anderen en van de maatschappij over wat goed en fout is overnemen gaat ons vermogen om uitdrukking te geven aan onze creativiteit drastisch achteruit.

Creatief zijn betekent daarom ook lef hebben. Creatief zijn is iets creëren, iets scheppen dat er voorheen (op deze wijze) niet was. Creatief zijn gaat daarmee per definitie in tegen (een flink aantal) bestaande waarheden, paradigma’s etc…

Misschien is het juist dat wel wat me zo raakt in deze zin uit het Manifesto. De zin zegt namelijk allereerst iets over verbinding aan gaan met de ander – en daarmee openstaan voor diens wereldbeeld, waarheden en ideeën én de combinatie hiervan met de verbinding aangaan met je eigen wereldbeeld, waarheden en creativiteit die hierbij horen. Een bijzonder uitdagende en waardevolle combinatie…

Over de schrijver

Nanco Vrijland

Nanco Vrijland

Opleider en oprichter Coachcenter

Passie voor ontwikkeling zit diep in Nanco’s DNA. Nanco’s kennismaking met coaching in 2009 maakte een diepe impact en betekende een ommekeer in zijn benadering van persoonlijke en professionele ontwikkeling. In 2012 richtte Nanco Coachcenter op, dat is uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van coaching en leiderschapsontwikkeling.

Meer over Nanco Vrijland