Sdu Uitgevers – ontwikkelen van een interne coachpool

De vraag van Sdu Uitgevers: ontwikkelen van een interne coachpool

Sdu gelooft dat iedereen een coach verdient. En vanuit de visie om ontwikkelprojecten niet top-down aan te pakken maar juist vanuit de medewerkers zelf, ontstond het idee om een aantal werknemers intern op te leiden om verschillende aanspreekpunten te creëren voor coachvragen. Op deze manier kunnen  coachtrajecten laagdrempelig aangeboden worden.

Coachcenter ontwikkelde samen met Learning & Development een Introductietraining Coaching op maat waardoor binnen de organisatie een pool van ‘Coaches Light’ werd gecreëerd.

 

De training en de resultaten

Hoe zag de training eruit?

Linda: ‘De Introductietraining Coaching was een soort coach-stoomcursus. We hebben het bijvoorbeeld gehad over wie je bent als coach, maar ook veel gesprekstechnieken kwamen aan de orde. We hebben veel geoefend, maar ook nagedacht met elkaar welke vraagstukken we zouden tegenkomen. Er waren ook oefeningen waarbij je jezelf tegenkwam en jezelf beter leerde kennen. Mijn collega’s en ik werden echt geraakt, Hans (de trainer) heeft door middel van onze eigen vraagstukken veel over coaching kunnen laten zien. We hebben hierdoor veel geleerd in korte tijd’.

Wat is het effect tot nu toe van het programma?

‘Een aantal van de coaches bekleden tevens een leidinggevende functie. Zij hebben aangegeven dat ze erg veel aan de training hebben gehad in hun dagelijkse werkzaamheden. Ikzelf merk het ook, mijn gesprekken zijn een stuk beter geworden. Je leert vooral om beter te luisteren en te toetsen of je het goed hebt begrepen. Ook heb ik geleerd om soms even niet te adviseren, maar af te wachten, zodat de ander zelf met iets komt. De manier waarop je communiceert heeft al zoveel effect. Ik haal nu meer uit gesprekken door de vragen die ik stel’.

Hoe verlopen de coachgesprekken in de praktijk?

‘We vinden het belangrijk dat werknemers zelf met een vraag komen en niet gestuurd worden door hun manager. Coaching kan als zoiets groots gezien worden, terwijl je ook met een klein vraagstuk al zoveel kunt bereiken. We willen het heel laagdrempelig houden. In de dagelijkse praktijk komen allerlei coachvragen op het gebied van persoonlijke en professionele ontwikkeling langs. Je kunt denken aan ‘ik weet wel wat ik leuk vind, maar niet welk label hieraan hangt’ of ‘naar welke functie wil ik uiteindelijk doorgroeien?’. Eigenlijk helpen we de werknemers ‘trechteren’ welke richting ze opgaan in hun carrière, dat is zo waardevol. Wanneer het vraagstuk te groot of ingewikkeld is voor onze coaches, dan zal de HR-afdeling hiermee verdergaan en wordt het mogelijk een extern coachtraject’.

Hoe gaan jullie nu verder?

Over een tijdje volgt nog een verdiepingsprogramma voor de coaches. Ook biedt Coachcenter begeleide intervisie sessies en mogelijk willen we onze coaches volgend jaar nog verder opleiden.

We spraken met Linda Rijbering-Heesen (Sdu Uitgevers)

Linda is inmiddels 17 jaar werkzaam bij Sdu. Vanuit de redactie groeide ze door naar een leidinggevende functie, waarna ze intussen 2,5 jaar als Product Owner werkt in een Scrum team. In samenwerking met het Learning & Development team heeft Linda zichzelf opgeworpen om zich te verdiepen in hoe ze een interne coachpool konden opzetten. Zelf nam ze ook deel aan de training.